Informatika ve školách

24. ledna 2015 v 2:01 | Nany J |  Úvahy
Dnes bych se ráda vyjádřila k věci, která mě neskutečně štve. Původně měl vyjít článek zažeňme depky, ale bohužel nahradím pozitivní téma trošku negativním. Ráda bych napsala něco o informatice, kterou máme tuším od čtvrté třídy až do teď. Je to delší, takže jestli vás to zajímá, tak si to prosím přečtěte celé ať vám neuteče pointa, jestli vás to nezajímá, tak raději ani nezačínejte číst.

Už odmala jsem byla zaměřená na elektroniku. Vůbec tu nevidím problém ve výchově, žádný tablet (existovaly v té době vůbec tablety sakra? :D) ani podobnou věc jsem neměla, trávila jsem všechen volný čas na kroužcích nebo venku a celkově jsem si tu první polovinu dětství (když přiznám, že pořád jsem dítě) neskutečně užila. Moje sestra ale počítač měla. A ten mě neskutečně fascinoval. Jednou za čas jsem si k němu sedla, otevřela Word a držela klávesnici Q. Byla jsem z toho tak nadšená, že se mi povedlo napsat tímto stylem 500 stránek. Celou dobu držím Q (pak se divíme, že ta klávesa už skoro nefunguje :D) a jen na to koukám. To byl začátek mé technické éry.
Jakmile jsem se naučila číst a psát, tak jsem se pustila do psaní různých básniček a povídek. I když to bude znít strašně egoisticky, tak musím říct, že mi to šlo. Jedinou chybou bylo, že jsem v přímé řeči nepsala úvozovky, což jsem o asi dva roky později pět hodin opravovala. Jinak to ale mělo jak po grafické, tak po obsahové stránce nějakou hodnotu.
Tímto jsem chtěla shrnout jak to vůbec začalo.

Dostáváme se do čtvrté třídy, kde si absolutně nepamatuju, co jsme dělali, ale tuším, že jsme si říkali, co je to klávesnice a myš, nebo tak něco :'D. Už tehdy jsem měla pocit, že chcípnu, protože jsem byla už velmi dlouhou dobu seznámena nejen s tím, že myš a klávesnice jsou hardware a co to hardware je, ale také jak to v nich pracuje a celý jejich systém. Dobře, tady to ještě chápu, ne každý měl přístup k počítači, ne každého to baví atd. Horší to bude později.
Nyní jsme v páté třídě a začínáme pracovat s malováním. Lel, heh, lel. Prázdniny předtím jsem si v malování udělala svůj první design. Neříkám, že to byl úžasný design, ale v malování se zázraky tvořit nedají ať jste sebelepší. Takže hodiny se nesly v tom stylu, že jsem všechno měla minimálně dvacet minut předtím, než se to mělo ukazovat. Následovala práce s Wordem. Ano, kdybych na tu hodinu vůbec nešla, tak bych o nic nepřišla. Kdyby nás učili jiné možnosti a ne to, jak se změní barva či velikost písma, tak by to bylo lepší... i když jsem teda i tyhle věci uměla, ale jen tak trochu, tím pádem bych si to více osvojila. Ale ono ne.
A najednou se ocitáme v primě (šestá třída), kde pracujeme s Gimpem. Tady se konečně učím něco nového, protože jsem s tím programem dříve nepracovala, nicméně po dvou hodinách je to zase nuda, jelikož žádné rozšířené možnosti nemá. Řekl nám něco z teorie, což bylo jisté pro většinu spolužáků super, ale mě to nic nepřineslo. Výhodou bylo, že jsme s profesorem po pár hodinách výkladu mohli hrát hry, tak jsem si ten rok aspoň užila na Happy Wheels (na kterém si užívám doteď :D).
Dále jsme v sekundě (sedmička), kde máme novou profesorku, která je sice strašně sympatická, ale už nedovoluje hry. Takže jsem půl roku seděla nad PowerPointem a dělala, že mě to baví. Aspoň jsem to měla ze začátku těžší díky tomu, že jako jediná jsem měla nějaký PP 2003, možná starší, takže jsem to musela trošku prohledávat kde co je. Z tohoto roku jsem si odnesla jedinou věc - neviditelné tlačítko. Bohužel mám ale pocit, že bych na to časem logickým uvažováním sama přišla.
Konečně se dostáváme do tercie (osmička), kde se neskutečně naseru. Normálně to cenzuruju, ale tady to nemá smysl. Protože tady se učíme s Wordem. Potlesk prosím. Jakmile jsme dělali projekty na celou hodinu, já ho měla za dvacet minut a potom jsem buď hrála hry na mobilu, nebo se tajně tlemila lidem, kterým se něco zkazilo a nešlo jim to dát zpátky (možná proto, že neví, kde je šipka dozadu, nebo co to znamená ctrl z). Tímto stylem se nesl celý rok, kdy jsem většinu hodin prospala nebo minimálně strávila čuměním do blba. Taky bych ráda dodala, že se s námi rozloučila s tím, že příští rok (máme informatiku vždycky půl roku) že si zkusíme ve kvartě vytvořil vlastní webové stránky, kde budeme mít svůj design apod. Pevně doufám, že mě v tu chvíli nikdo neviděl, protože jsem spojila vztek a smích.. no, v tu chvíli jsem se musela tvářit fakt děsně... nebo spíš děsivě. Bylo mi hned jasné, že nepůjdeme na nějaký blog.cz, kde je nastavení jednoduché i pro blbce (to by blog.cz neměl brát jako kritiku, naopak jako pochvalu), ale že budeme i trošku programovat a pracovat. Ale bohužel, to už také umím, celý německý blog jsem si dělala kompletně sama, ne podle nějaké šablony a nastavní, takže.. sorka.

Díky těmto odstavcům, které jsou možná až zbytečně dlouhé, vidíte, kolik jsem se toho naučila. Kdybych si jednoho dne neřekla, že se vykašlu na školní blbosti a budu se učit sama, tak nechci vidět, jak by to dneska vypadalo. Možná tak, jako u některých spolužáků. U těch, kteří se naučili s Wordem pracovat až v tomto roce.
Teď si asi říkáte, že si to trošku kazím, protože chci celým tímto článkem říct, jak je informatika ve školách neskutečně primitivní, ale přitom tu píšu, že pár spolužáků nemá ani ty znalosti, co já měla v páté třídě (JEŽIŠ, TEĎ PŘEMÝŠLÍM, CO JE VĚTŠÍ TRAGÉDIE :D).
Já bych to udělala takhle: První měsíc školy bych dala spojené hodiny, kde by se ukázalo, kdo má jaké znalosti. Poté bych třídu rozdělila na prokročilejší a začátečníky a podle toho vyučovala. U pokročilejších by se vykašlalo na nějaký Microsoft Office, se kterým stejně všicnni umí pracovat a začalo by se třeba programovat a dělat věci, které už zas tak easy nejsou.
Netuším, jestli se takové změny mladší generace dočkají nebo ne, ale přeju jim, ať se to povede, protože si profesoři ušetří pár otrávených studentů, které technika neskutečně baví, ale už jsou trošku někde jinde.
  • Jaký na to máte názor?
  • Jak vypadá informatika u vás?
  • Jak byste tento problém řešili?

Mějte se krásně, technicky se vzdělávejte, ale neseďte jen u počítače, ahoj :)

Četla jsem si to po sobě a docela se směju. Ty proudy emocí sice z textu nedělají žádnou pořádnou a rozumnou úvahu, o což jsem se původně pokoušela, ale tak snaha byla, alespoň to bylo více osobní. Proto článek po češtinské stránce berte s nadhledem ;)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Byl/a jsem tu?

Ano-------- ;)))

Komentáře

1 *Shock *Shock | Web | 24. ledna 2015 v 3:12 | Reagovat

Tak je to na všech školách stejné, aspoň že my v tom nejsme sami :D
Udělala bych to stejně jako ty, myslela jsem že se něco nového naučím.. ale já už to dávno uměla.. a tak jsem většinu informatiky byla na mobilu. My už ji teď od 8 nemáme, což mě upřímně ani moc neštve protože vím že by jsme pokračovali v tom co jsme dělali v předešlých ročnících.
Souhlasím s tebou, pěkně si to napsala :)

a děkuju za milej komentář, já a dessign.. eh :D tak jsem ráda že mi ho někdo hlavně tak skvělý pochválil :)

2 MrMarkii MrMarkii | Web | 24. ledna 2015 v 9:40 | Reagovat

My jsme na tom byli podobně, a proto jsem v tomto předmětu dominoval jen já. :D Nicméně, i když jsme se učili o základních prvcích v MS Office, některým věcem jsem se mohl přiučit - ano, věcem, které jsem sám neobjevil. Například automatické číslování stránky. I když se toto všechno může zdát jaksi... primitivní, v učebním plánu to je a pedagog to musí dodržovat. Je výhoda, že v tomto směru si každý může nastřádat ty dobré známky. U nás na základce byla informatika podobná té vaší, ale moc jsme se neučili v Office. Díky tomu, že jsem učitele přesvědčil, že mě Informatika baví, dovolil mi provádět i ty "náročnější" úkoly. Ach, na konci roku, škola prováděla různé změny (proč museli dělat změny až po té, co jsme my, deváťáci, základku opustili? Proč ne dřív? ). Díky těmto změnám my zběhlejší jsme mohli rozebírat počítače, ukládat jejich komponenty apod. Já jsem dokonce dostal úkol nainstalovat na jeden počítač operační systém - jak primitivní. Rozebírání až tak primitivní nebylo. To jsem ale odběhl od tématu, a toho, co jsem chtěl říci. Na základce to bylo primitivní, ale tam, kde jsem teď, to už tak primitivní není. Jsem na střední, kde je informatika na prvním místě, nicméně, když se podíváš do mého rozvrhu, moc to tak nevypadá. (Myslím, že jsi mi ho lajknula na instagramu). Samá matika, čeština a plno předmětů, které s počítači nesdílí ani chlup. Ale ty předměty nejsou tak lehké. Nyní už bohužel nedominuji v celé třídě. Pedagogové zcela vidí na svých studentech, že vše, co je v tom učebním plánu ovládají, ale musí to zopakovat. Vše bude potřeba v běžném "poškolním" životě. :D Jak by jsem to řešil? Změna učebního plánu, a nebo nějaké zpestření hodin informatiky. Například dávat studentům/žákům úkoly, které nejsou až tak snadné, ale stále se věnují danému tématu - například ve Wordu napsat dokument, který bude obsahovat všechny důležité prvky, které Word nabízí. Pro začátek bych jim dal stránku/dvě o velmi malé velikosti písma. :D Podobně to dělá i náš učitel na ASW - dá nám zadání a podle něj musíme opisovat a dokument zpracovat. Jsem si ale vědom, že gympl a střední škola nejsou stejné věci. Takže každý to má jinak... Jinak naprosto souhlasím...

3 fakynn fakynn | E-mail | Web | 24. ledna 2015 v 10:00 | Reagovat

Ono by bylo sice hezké, kdyby rozdělili třídu na začátečníky a pokročilé, ale potřebovali by dalšího učitele, protože se jeden nemůže věnovat dvoum skupinám.

Já chápu, že taková informatika je k prdu, ale někdo prostě na tom věci dělá už dlouho a někdo to otevřel poprvé.

Já na základce měla infomatiku asi v 6 a 7. V té době sem neuměla s powerpointem, ani nijak valně s wordem, excel, co to bylo? :D takže tam jsem se to tak nějak naučila. V 8 a 9 jsme vůbec ict neměli.
Teď to u nás na střední dost hrotí a všechno nás do podrobna učí, máme skvělou učitelku naštěstí, protože máme praktickou maturitu, kdy musíme psát velkou práci (asi 50 stránek) a dělat tam grafy, dotazníky, tabulky a takový, takže proto to dost hrotí, ale já si nestěžuji.

Prý budeme taky dělat svou stránku, myslím, že to bude možná i na blogu. Já se na to těším, bude to vtipný. :D

4 hanienes hanienes | Web | 24. ledna 2015 v 18:22 | Reagovat

My jsme měli díkybohu informatiku od čtvrté třídy do šesté. Určitě by to mohl být užitečný předmět, ale je to celkem na houby,když je každý na jiné úrovni. Někdo každý den sestříhává videa a přispívá na blog, sám si dělá design a někdo třeba doma ani nemá notebook.

V dnešní době je dost důležité umět s počítačem, ale nebere se v potaz to, že prakticky každý je na jiné 'úrovni' v práci s počítačem. My jsme měli to štěstí, že jsme měli fajn učitele a pořád jsme hráli hry. A pak, když byl nějaký ten úkol, založit blog, tak zatímco si nikdo nevěděl rady, já jsem po půlhodině pařila hry :DD

5 Hermione Hermione | Web | 24. ledna 2015 v 23:28 | Reagovat

Mě začaly počítače bavit, když brácha začal chodit na vysokou, protože programovali. Pak mě to učil, ale protože jsem byla na prvním stupni, tak jsem to moc nechápala. :D
My jsme měli informatiku jen v šesté třídě a pak jsem si jí dala jako volitelný v devítce. Letos (v prváku) jí máme taky a musím říct, že vlastně pořád děláme to samé-word, někdy powerpoint. :D Vlastně jsme dělali i něco se Zonerem Calisto, ale já ten program nenávidím, takže mě to absolutně nebavilo. Taky bych brala programování nebo něco jako jak psát web a tak. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama